ערש"ק, זאת תורת העולה, פר' צו תשע"ב
אומרת התורה בפרשתינו, וידבר יהוה, אל-משה לאמר. ב צו את-אהרן ואת-בניו לאמר, זאת תורת העלה: מהי תורת העולה?
או' ר' נחמן זבחי אלהים רוח נשברה הנה ידוע כי עולה באה על הרהור הלב, כמו שכתוב "העולה על רוחכם" הינו שעולה באה על
הרהורי הלב, ששם משכן הרוח 'ואין השם. יתברך מצרף מחשבה למעשה, בר מהרהורי עכו"ם.
הרהור הלב, אשר בגינו מביא האדם קרבן עולה, מהו ?
טיבעו של האדם, יתרונו מול הבהמה, הינה יכולת החשיבה.חשיבת האדם היא המנחה אותו בדרכו.לחשיבה ישנם שני פנים
האחד חשיבה לטובה, להיבטיה השונים והשניה החשיבה שאינה כזו.ר' נחמן או' וידועים הדברים, אי אפשר שיהיו שני מחשבות ביחד בשום אפן.חשיבה של האדם איננה יכולה להיות בו זמנית הן לטוב והן שלא כך.הרהור הלב הוא הבונה את נפש האדם, הוא הבונה את מהות הנהגת חייו.בהיות מחשבתו לטוב, מחשבת אמונה, אזי הולך האדם בדרכו של הקב"ה, שכן טבע הטוב להיטיב.בהיות החשיבה בידי האדם כחומר ביד היוצר, יש שיחשוב כך ויש שיחשוב אחרת.יכולת הבחירה בין החשיבות מביאה את מחשבתו של האדם,
לעיתים, לחשיבה אשר אין הוא רוצה בהם ואשר לא זימנם אליו כלל.חשיבה שכזו תופיעה, תמיד, בהיות האדם לא מחובר לחשיבתו המהותית.אומ' ר' נחמן: קלה ופשוטה הדרך להסרת מחשבה אשר איננה רצויה, מכיוון שאמרנו שאי אפשר שיהיו שני מחשבות ביחד, על כן יחשוב מחשבה אחרת, מחשבה טובה וראויה וממילא תסור מחשבתו הרעה, בקל.
ידועים הדברים שמחשבות אשר אין רצונו של האדם להיות בהם, מופיעים דווקא וביתר שאת, בהיות האדם עוסק בענינים של קדושה, בענינים של טובה.מחשבות אלו, יכולתם לחדור אל קודש הקודשים של האדם, חשיבה שכזו בהיותו עוסק בקדושה ובטהרה, יורו על
פרצה, פגם אמוני אשר מאפשר ביאת חשיבה, הרהור שכזה.בהיות האדם עסוק בקדושה ובטהרה, עסוק בואני, קרבת אלהים-- לי-טוב, כאשר מופיעה מחשבה אחרת הרי האדם מחזיר פניו מאלוהיו ובהחזירו פניו גם אלוהיו מחזיר פניו ממנו.
הרהור זה הינו הרהור אשר עליו יש להביא קרבן עולה, קרבן עולה, כשמו, כל ענינו ומהות הקרבתו הינה כליל לה' לאדם אין כל חלק בה.בהביא האדם קרבן עולה מתכפר לו, החזרת פנים אשר החזיר מאיתו ית'.בהביא האדם, קרבן כליל לה', הרי מורה הוא שאין עוד מלבדו, באופן זה מחזק אמונתו בהיות ה' אחד ושמו אחד.
המשנה במסכת פאה, אומרת, הקב"ה מצרף מחשבה טובה למעשה ואינו מצרף מחשבה רעה למעשה.כל ענינו של האדם הינה העשייה, החשיבה היא הקודמת לעשיה.יש והאדם יחשוב ולא ייעשה מסיבה כל שהיא.או' המשנה מחשבה טובה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה.מחשבה רעה אין הקב"ה מחשבה למעשה, שכן בגין מחשבה רעה קרבנו של האדם הינו חטאת, בעבור חשיבה בלבד, קרבנו עולה, עולה הבאה בגין הרהור הלב.
ולוואי וגם חשיבה רעה תסור מעלינו.
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251